‘Alleen, maar niet eenzaam’

Matineeconcert door Ursula Dütschler (fortepiano) en Irene Maessen (sopraan). Het idee voor dit concert is geboren in de Coronatijd. Nu mag het worden uitgevoerd.

Zondag 25 september, 14:30 uur | ’t Patronaat (Heer v.Scherpenzeelweg 16, Mierlo)

Programma

J. Haydn (1732-1809) – o.a. Engelse liederen en Ariadne auf Naxos
Fr. Schubert (1797-1828) – Der Einsame
Sylvia Maessen – “Les plaies du monde”
Fr. Poulenc (1899-1963) – ‘Les Chemins de l’amour’,
A. Diepenbrock (1862-1921) – liederen

De samenwerking tussen zangeres Irene Maessen en klaveciniste/fortepianiste Ursula Dütschler komt voort uit een optreden tijdens de ‘Dag van de componist’ gehouden op 18 juni 2022. Op die dag werd liedrepertoire van zes Nederlandse componisten uitgevoerd, muziek die ontstaan is in tijden van Corona. Het lied ‘Les plaies du monde’ (De wonden van de wereld) van Sylvia Maessen op tekst van de 13e eeuwse dichter Rutebeuf, was oorspronkelijk gecomponeerd voor zang en piano. Tijdens de coronaperiode voerde Irene dit lied al uit met klavecimbel. Vervolgens benaderde Irene Ursula Dütschler om de pianopartij van het lied op klavecimbel of misschien pianoforte te spelen voor deze ‘Dag van de componist’. Al gauw bleek dat de fortepiano van Ursula (een kopie naar Schanz ca. 1800) een extra dimensie aan de compositie gaf.

Zo gezegd, zo gedaan. Ook bleek dat de samenwerking tussen deze twee ervaren, gelijkgestemde musici smaakte naar meer, en zo lag er al vrij snel een geheel liedprogramma klaar voor uitvoering. Dit programma , genaamd ‘Alleen, maar niet eenzaam’, is een muzikale zoektocht naar de beleving van het alleen-zijn en het samen-zijn, en ook enigszins een uitvloeisel van de Coronatijd. Veel mensen leden onder de isolatie van de lockdowns. Tegelijkertijd vonden mensen elkaar juist ook op plaatsen en manieren die nieuw waren.

Op het programma staan liederen van Haydn (oa. Ariane a Naxos, de ultieme verlatenheid, en Engelse liederen zoals The Wanderer, de dolende mens), Schubert (Der Einsame, alleen zijn is zo gek nog niet), Diepenbrock, Maessen (‘Les plaies du monde’, afzondering/uitsluiting door armoede) en Poulenc (‘Les Chemins de l’amour’, het verloren samenzijn) en nog vele andere composities. Ursula zal ook enkele solo’s ten gehore brengen ter ondersteuning van het programma.

Over Ursula Dütschler

Ursula Dütschler werd in Thun in Zwitserland geboren en kreeg al op vijfjarige leeftijd haar eerste klavecimbellessen. Zij studeerde aan het conservatorium in Bern bij Jörg Ewald Dähler en aan het Mozarteum in Salzburg bij Kenneth Gilbert. In 1990 volgde zij een studie op fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten. Ursula Dütschler won verschillende concoursen, waaronder het Internationale Klavecimbel Concours in Parijs en het Internationale Erwin Bodky Concours voor fortepiano in Boston.

Op beide instrumenten heeft Ursula Dütschler een veelzijdige concertpraktijk ontwikkeld en is ze op verschillende nationale en internationale podia en festivals te horen, zowel als soliste als in diverse kamermuziek ensembles en in duo combinaties met haar muzikale partners zoals Frank Wakelkamp (cello), Raymond Honing (fluit), Bernadette Verhagen (altviool) en Wendy Roobol (sopraan). Ook trad zij op met orkesten als het Combattimento Consort Amsterdam, Het Orkest van het Oosten, Orchestre de Chambre de Lausanne, Orquesta Sinfonica de Galicia, Orquesta National de Barcelona y de Catalunia, Württembergisches Kammerorchester en Zürcher Kammerorchester.

Haar omvangrijke discografie bij Claves Records bevat naast talrijke kamermuzikale uitvoeringen opnames met solowerken van Bach, Balbastre, Byrd en Scarlatti op klavecimbel en van Beethoven op fortepiano. Behalve voor Claves Records maakte zij ook opnames voor de labels Auvidis, BMG Classics, Brilliant Classics, Camerata Tokyo, Musicaomnia en Aliud Records. Haar CD met Raymond Honing (arrangementen van Beethoven voor 8-kleppenfluit en fortepiano) is met een 9 van Luister gerecenseerd. Net is haar nieuwste CD verschenen met de Sonatinas van J.L Dussek. In 2005 kwam Ursula Dütschler in aanraking met de muziek en de Movements van G. I. Gurdjieff. Zij volgde seminars bij Wim van Dullemen en sinds enige jaren begeleidt zij Movements seminars in Nederland en Duitsland op de piano.

Over Irene Maessen

Irene Maessen studeerde bij Cora Canne Meijer aan het Amsterdams Conservatorium waar zij cum laude het diploma Uitvoerend Musicus en haar opera examen behaalde. Ze volgde lessen bij Arleen Auger en was prijswinnares op het Internationaal Elly Ameling concours, het Cristina Deutekom concours, en het Internationaal Vocalisten Concours van Den Bosch. Irene Maessen werd onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van de Vrienden van het Concertgebouw. Irene Maessen heeft een breed liedrepertoire opgebouwd. Haar affiniteit met het Franse impressionistische repertoire is opvallend en heeft tot bijzondere uitvoeringen geleid.

Tevens heeft ze onbekende Nederlandse kamermuziek uit de vergetelheid gehaald en samen met pianiste Reinild Mees is ze een pleitbezorgster van liederen van vrouwelijke componisten. Ze gaf liedrecitals samen met Rudolf Jansen, Marja Bon, Maurice Lammerts van Bueren, Paolo Giacometti, Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans, Marcel Worms, Roger Braun, Frans van Ruth, Kelvin Grout en David Kuyken.

Met Reinbert de Leeuw voerde ze de ‘Urfassung’ van de avondvullende liederencyclus ‘Das Marienleben’ uit van Paul Hindemith. Met Marja Bon introduceerde zij het ‘Liedrecital a la carte’, een keuze programma, waarin het publiek bepaalde welke liederen er uitgevoerd werden van 99 voorgeschotelde liederen. Met Maurice Lammerts van Bueren presenteert zij het programma ‘Het meisje en de nachtegaal’ met muziek van Granados, Grieg, Schubert en Maessen. Irene bespeelt zes gestemde glazen, waarmee ze zichzelf begeleidt in het lied Rubaiyat van haar zus, componiste Sylvia Maessen.

Als operazangeres vertolkte Irene Maessen veel rollen, in het bijzonder in de opera’s van Mozart. Zij zong Pamina in Die Zauberflöte, Donna Elvira en Zerlina in Don Giovanni, Cherubino en de Gravin in Le Nozze di Figaro en Fiordiligi in Cosi fan tutte. Zij was verbonden aan de operahuizen van Innsbruck en Salzburg en zong als gast bij de Nationale reisopera.

Irene Maessen trad op met de belangrijkste Nederlandse orkesten (Radio Symfonie Orkest, Brabants Orkest, Noord Nederlands Orkest, Radio Kamer Orkest, Nederlands Kamer Orkest, Limburgs Symfonie Orkest) onder leiding van vooraanstaande dirigenten (Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Edo de Waart, Jan Willem de Vriend, Hubert Soudant, Ivor Bolton, Nicolas Cleobury, Roland Kieft, Uwe Gronostay, Lucas Vis, Gabriel Chmura, Gerard Korsten, David Porcelein).

Irene Maessen is een veelgevraagd kamermuziekzangeres. Als soliste trad zij op met het Schönberg Ensemble, Ensemble Wendingen, Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble, Doelen Ensemble, Gaudier Ensemble, Combattimento Consort, Calefax Rietkwintet, Gauguin ensemble, Leo Smit Ensemble en het Mondriaan Kwartet. Ze heeft haar medewerking verleend aan het Holland Festival, de KRO concertserie, de VARA matinee, het Gergiev Festival, het Grachtenfestival, Asian Contemporary Music Festival in Seoul, het Festival van Vlaanderen, het Festival Classique in Den Haag en de ROBECO-concerten in het Concertgebouw van Amsterdam.

Tevens legt zij zich toe op de hedendaagse muziek en heeft zij vele nieuwe werken in première gebracht, waaronder liederen en opera’s, die speciaal voor haar gecomponeerd zijn. 2014 kwam de CD “Inspired by Poetry” uit met vocale composities van haar zus, componiste Sylvia Maessen.

Uitvoeringen door Irene zijn veelvuldig op de radio te horen. Ze werkte mee aan een groot aantal CD producties met portretten van oa. Nederlandse / Joodse componisten. In 2006 kwam haar CD ‘Reflections’ uit met Franse en Nederlandse
vocale muziek uit de 20e eeuw. Samen met fluitiste Eleonore Pameijer en pianist Rudolf Jansen maakte zij in 2008 de CD ‘Les chemins de l’amour’ met muziek van Debussy, Ravel, Poulenc, Satie, Roussel en Caplet.

Van 2007 tot 2020 is zij verbonden geweest aan het Artez conservatorium te Arnhem als docent klassieke zang van de Muziektheaterafdeling. Irene geeft met veel plezier individueel zangles, maar ook workshops ensemble zingen en koortrainingen. Van 2012 tot 2018 was zij voorzitter van de beroepsvereniging NVZ (Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen). Vanaf 2019 is Irene dirigent van het Zaltbommels Kamerkoor. Zij geven geregeld concerten in Zaltbommel, o.a. met kerst in de St.Maartenskerk en in de Gasthuiskapel o.a. tijdens het Emmy Verhey Festival. Ook geven zij lokatie-concerten in de Gelderse kastelen Loevestein, Doorwerth en Ammersoyen.

%d bloggers liken dit: